Week 5 - Reisverslag uit Gaziemir, Turkije van Dirkje & Annefleur - WaarBenJij.nu Week 5 - Reisverslag uit Gaziemir, Turkije van Dirkje & Annefleur - WaarBenJij.nu

Week 5

Blijf op de hoogte en volg Dirkje & Annefleur

14 April 2014 | Turkije, Gaziemir

Goedemorgen allemaal,

Onze 5e week zit er al weer op. Deze week hebben we zoals verwacht weer veel geleerd en vooral veel gezien. De eerste twee dagen hebben we meegekeken bij de 'Purchase Fabric and Trims' afdeling. Deze afdeling kopen alle stoffen, accessoires en andere spullen in voor het bedrijf. We stonden er van te kijken hoeveel ervaring de man die alle stoffen inkoopt wel niet heeft op moeten doen. Hij weet dan ook bijna alles over de stoffen. Vaak stuurt een klant een bestaande jeans en vraagt dan om een vergelijkbare stof. Hij heeft een kamer met alle stof samples van de bedrijven waar ze de stof inkopen (en daar hangen niet normaal veel stoffen). Hij gaat dan meestal daar kijken en weet gelijk een paar stoffen die goed zouden zijn. Echt ongelooflijk hij is dus onmisbaar in het bedrijf.

Woensdag en donderdag zijn we naar de afdeling 'Stitching Production' geweest. Voor de grote productie orders worden de broeken ergens anders gestikt. Dat gebeurd dus niet bij FG Group zelf. Donderdag hebben we echt een super dag gehad. We zijn 2 bedrijven gaan bezoeken waar ze de broeken van FG Group laten maken. We hebben echt gezien hoe zo een bedrijf eruit ziet en we hebben onze ogen uit gekeken. Toen we voor de deur stonden van het eerste bedrijf hadden we echt zo iets van, is het hier? Het leek gewoon als of we een huis binnen zouden gaan. Bij beide bedrijven hadden ze 1/2 verdiepingen. Meestal op de begane grond liggen alle patronen die FG Group heeft opgestuurd en wordt de final check uitgevoerd. Op de eerste verdieping wordt al het stik werk gedaan. Ze lieten ons het hele proces zien van waar ze mee beginnen tot wanneer de broek klaar is. Het ging aan een lopende band, we zagen op een gegeven moment een meisje die zo snel ging dat zelfs toen we het stonden te filmen het leek alsof ze op doorspoelen stond (we zullen jullie het filmpje laten zien als we terug zijn!). Ze vertelde ons dat ze 2000 (basic) broeken PER DAG konden maken en ze werken van 08.00-18.30.
Toen we naar het tweede bedrijf gingen werden we eerst meegevraagd door de baas om te gaan lunchen buiten de deur. Daar hebben we Cag kebab op mmmm. Dat was een soort kebab wat ze op een speciale spies doen (zie foto). Daarna hebben we als toetje Kunefe op we kunnen het heel moeilijk uitleggen, maar binnen in zit gesmolten kaas en wat er omheen zit is een soort van deeg (zie foto). En dat was echt de beste typische Turkse maaltijd die we tot nu toe hebben gehad!!
Het tweede bedrijf was een iets kleiner bedrijf maar in principe hetzelfde proces. Ook daar stonden we er soms versteld van hoe snel de mensen werken.

Als laatste waren we nog naar een print bedrijf gegaan. FG Group laat daar vaak de namen van de merken in de broeken bedrukken. De techniek die ze gebruikten was erg apart, wij hadden het nog nooit gezien. Ze gebruiken een frame met een soort van zijde doek eromheen gespannen en daar deden ze dan verf in en drukte ze die verf door het doek zodat het op het kledingstuk kwam. Ook dat was heel indrukwekkend om te zien. Helaas konden we de man van het bedrijf die zelf Engels kon niet zo goed verstaan haha dus hebben we af en toe wel moeten lachen.
Ook zouden we nog naar een 'Embroidery' bedrijf gaan maar vanwege tijd nood hebben we dat niet meer gered. Als het goed is gaan we daar nog een andere keer naar toe.
Het was echt een super dag en dit zal ons altijd bij blijven.

Die avond hebben we ook nog wat meegemaakt. Het was super slecht weer die avond en het kwam er met bakken uit. Annefleur en ik lagen lekker op bed te skypen met onze familie (met oortjes in). Toen ik ineens een stem hoorde en dacht dat Annefleur misschien haar oortjes had uit gedaan omdat ik het zo hard hoorde. Toen ik terug keek naar mijn scherm zag ik in mijn ooghoek een schaduw in onze kamer en mee kwam de vrouw van de receptie aanlopen, nou ik schrik me eigen natuurlijk wezenloos en schreeuwde alles bij elkaar en zo begon Annefleur natuurlijk ook te schreeuwen haha. Ze liep gewoon door en ging kijken bij het balkon en had het allemaal over water water, maar omdat we er nou niet bepaald heel erg charmant bij lagen schoten we super hard in de lach gelukkig ging ze ook gelijk weer weg en hebben we haar niet meer gezien. We hebben de deur op slot gedaan zodat er niemand meer binnen kon komen en ons eigen dood gelachen.

In het weekend zijn we vrijdag avond lekker uit eten geweest in een gezellig tentje. Zaterdag overdag hebben we lekker een filmdagje gehouden & zijn we 's avonds weer op stap geweest in Alsancak met onze collega en wat vrienden. Zondag zijn we in Inciralti geweest waar we een typisch Turks ontbijt hebben gegeten wat echt heerlijk was. En daarna zijn we over een kleine bazaar gelopen en nog wat geshopt in een soort van shoppingmall.

Een week die weer voorbij is gevlogen en waar we veel in hebben geleerd.

Groetjes aan iedereen!!

Iyi haftalar!